söndag 29 januari 2012

Grönsakssoppa

Det har inte varit så mycket matlagning att tala om denna helgen. I fredags var jag iväg på after work på Glädje med ett gäng glada kollegor och åt god mat och drack vin och en hallon-mojito som inte ick av för hackor och som både fick mig att fundera på hur man gör en lika god hemma och på att införa en drink-kategori här. Igår blev det inte heller några avancerade anrättningar i vårt kök, då vi var bortbjudna på nördkväll med tv-spel, sällskapsspel och tacos i en av grannhålorna. Det som intogs var lyxfrukost med nybakta scones (J är en klippa på det där...) och smoothie på blandade frukt och bär från frysen och till lunch en enkel grönsakssoppa - vi visste ju båda att det vankades tacos på kvällen och hrm... vi var sena upp igår och sen frukost betydde lunch först vid tvåtiden, ett par timmar innan vi skulle fara iväg på nördaftonen.

Nu har jag funderat på grönsakssoppa och varit sugen på denna rätt så länge. Och det är en skitbra enkel maträtt att ta till om man bara vill ha nåt lätt och värmande. Man kan blanda grönsaker lite som man vill och krydda hur (mycket) man vill. Och blir det nåt över kan man blanda i fler grönsaker och dryga ut så att det räcker till en lunchlåda, kompletterat med ett ägg och en macka så täcker det in rätt mycket och mättar helt ok.

Igår gjorde jag såhär:

Grönsakssoppa

Ingredienser
2-3 potatis, skalad och tärnad
1-2 morötter, skalad och tärnad lite mindre än potatisen
5-7 cm purjo, strimlad
0,5 stor gul lök, hackad
0,5 kålrot, skalad och tärnad
en bit rotselleri, efter smak (J är inte överförtjust, jag älskar rotselleri!) skalad och tärnad ganska så smått
en bit vitkål, hackad
vatten som täcker grönsakerna i en större kastrull
1-2 grönsaksbuljongtärningar, beroende på mängden vatten
Salt
Nymalen svartpeppar

Dessutom hade jag en slatt finkrossad tomat över i kylen efter lax stroganoff häromdagen, den åkte i den med som extra smaksättning.

Koka upp vatten och buljong, och tillsätt grönsaker efter uppskattad koktid. Morötter är hårdast och åkte därför i allra först, sen tillsatte jag potatis, kålrot, rotselleri allt eftersom de blev färdigtärnade på skärbrädan. Gul lök, vitkål och purjo åkte i sist, samtidigt som tomatkrosset. Lät småkoka en stund, smakade av med salt och peppar och serverade.

Det blev över en slatt också, den fick bli min lunch idag då J åkte för att hälsa på sin mormor och käkar där eller på vägen. Lade till lite frysta ärtor, lite fryst majs och persilja för smakvariation, och intog tillsammans med ett kokt ägg för att få i mig lite protein också.

Inte så festlig helgmatlagning denna helg alltså. Än så länge. Ikväll har J bokad försenat "fredagsmys" då detta uteblev i fredags, så vi kommer väl att käka nåt lite smarrigare då. Och så ska jag ju förbereda morgondagens tacosmåndag, som inträffar här hemma hos oss denna gång, och förbereda en dessert för det. Och hmm... det kanske blir en uppdatering om detta senare under dagen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar