söndag 15 januari 2012

Söndag och köttfärssås

Ungefär samtidigt som vi vaknade imorse började det snöa. Och sen snöade det en bit in på förmiddagen. Knappt nollgradigt (strax under) ute så det lade sig inte så mycket, men det kändes ändå konstigt att röja undan julen i det läget.

Nu återstår dock bara mina två adventsstjärnor, som fortfarande är riktigt vackra med både en massa röda och gröna blad, av julpyntet. Och så behöll jag mitt fina ljusfat, som tjänat som adventsljusstake med fyra ljus fram till jul och sen som vintrigt ljusarrangemang med flertalet vita ljus och vitt stenkross på matbordet. Det är fortfarande vinter. Och jag måste få ha något kvar... J har skrattat åt mig flera gånger när jag truligt och ytterst motvilligt plockat bort pynt.

Matmässigt har det inte hänt något särskilt idag, förrän nu. Jag tinade ett paket köttfärs hemhemifrån (pappas egenuppfödda nötfärs!) och drog igång ett köttfärssåskok. Det var inte igår! Har varit sugen på köttfärssås och spagetti så himla länge nu, och fick över en slatt vin igår som passade finfint som krydda.

Alla har väl sitt eget sätt att laga köttfärssås. Jag har insett en sak och det är att jag är USEL på att ange exakta recept. Jag lagar helt enkelt inte mat på det viset. Jag är en Cajsa Warg i köket, man tager vad man haver och i godtyckliga mängder. Idag vet jag inte ens hur mycket köttfärs jag startade med - det här med vägning är inte min grej och inte heller pappas, och det är han som portionerat upp paketet för frysningen.

Jag började i alla fall med att hacka lök. Det är alltid en bra start. En stor och en mindre rödlök - för det var vad vi hade hemma. Gul lök fanns helt enkelt inte, även om det varit mitt förstahandsval annars. Sen hackade jag de få stjälkselleri vi hade kvar i kylen, kanske två hela stjälkar totalt. Öppnade skafferiet och fick syn på morötterna - tre mindre morötter skalades och hackades fint. En halv röd paprika åkte med av bara farten, hackhackhack. Alltsammans svettade jag runt i lite olivolja och smör i min gamla stekgryta. Sen upp med alltihop i en djup tallrik - dags att bryna färsen med salt och nymalen svartpeppar.

När färsen var brynt och finfördelad i stekgrytan tömde jag tillbaka grönsakshacket i grytan igen. Blandade om, och sen hade jag i 500g finkrossade tomater på tetra med vitlökssmak. Återigen - det var det vi hade hemma. 1-2 dl rödvin åkte också i grytan, tillsammans med två smulade lagerblad, lite mer svartpeppar, torkad basilika, timjan, lite vitpeppar och smulad torkad, hyvlad vitlök. Och sen locket på och så har det nu fått puttra i en halvtimme snart. Kommer snart att smaka av det igen och kanske justera lite mer med kryddning, sen är det väl dags att sätta på pastavattnet.









Vad puttrar under locket månntro?


Bildkälla: Privat foto








Omnomnomnom....



Bildkälla: Privat foto


Det är såhär jag tycker om att laga mat. Typ långkok som kommer till lite hur som helst. J:s kommentar om att det luktade gott fick mig att hoppas att han kanske kanske kommer att provsmaka nån gång..... :)

Fast den här köttfärssåsen får bli till matlådor för mig. Ikväll serveras det sista julmyset här hemma (?!) i form av apelsinris och glögg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar