onsdag 11 januari 2012

Mellanöstern-typ-sallad

J var sugen på sallad ikväll. Han föreslog pasta som grund men jag styrde om mot bulgur, då det känns som att vi ätit väl mycket pasta ett tag.

Med det i åtanke skulle jag dessutom kompletteringshandla lite - mjölk och yoghurt var på upphällningen hemma, kaffe likaså. Sen infrån jobbet, hungrig i mataffären.... jo, man handlar lite mycket. Idag kände jag mig dessutom lite experimentell igen.

Vad blev resultatet?

Tja, en Mellanöster-inspirerad sallad med kyckling och ett kokt ägg:

Bildkälla: Privat foto

Jag tänkte tabbouleh fast med bönor. Och sen blev det lite kylskåpslotteri - färsk grönkål, marinerad fetaost, rödlök, soltorkad tomat, färsk tomat, stjälkselleri, gurka, röd paprika. Grönsaksbuljongkokt hel bulgur. Nyrostade grovkrossade cashewnötter och rostade solroskärnor. Persilja, citronsaft, peppar, salt. Kycklingbitarna kryddades med spiskummin, peppar, vitlök och citron-chili-salt.

J är inte överförtjust i bönor. Men tömde sin tallrik ändå. Det är ett bra betyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar