lördag 21 januari 2012

Stjärnanispannacotta med lakritsglögg-gelé

Strax innan jul gick jag och J lös på det lokala systembolaget och kom hem med flertalet glöggsorter vi inte provat tidigare. Däribland en pava lakritsglögg, som senare befanns vara ....mindre god. J ville göra sig av med det som var kvar (sisådär en halv flaska och lite till) medan jag HATAR att slänga mat och dryck och vill se om jag inte kan hitta andra användningsområden för det här inköpet. Fick en idé om att göra pannacotta med glögg-gelé, och nu idag så bestämde jag att det var dags.

Normalt brukar jag köra med ett pannacotta-recept med vit choklad som smaksättare - i grund och botten världens enklaste recept enligt mig, som jag fått härifrån. Man kokar upp grädde medan man hackar vit choklad och lägger gelatinblad i blöt, sen löser man gelatinet i grädden och slår den varma vätskan över chokladen och rör tills allt smält samman innan man portionerar upp i småformar eller glas och stoppar in i kylen (eller ut på balkongen såhär års). Tio minuters arbetsinsats max för en dessert som får de flesta att gny av njutning när man serverar den, gärna med något syrligt typ hallon.

Ikväll bestämde jag mig dock för att testa ett annat recept, då jag ville smaksätta med något annat än vit choklad. Har en påse stjärnanis i kryddhyllan som jag fått i present och aldrig använt, och i och med att den märkliga glöggen smakade lakrits tänkte jag att det bör kunna funka ihop. Surfade runt lite och hittade ett grundrecept som kändes simpelt hos Söta Saker.

Såhär gjorde jag...

Stjärnanispannacotta

Ingredienser
2,5 dl grädde
en rejäl nypa vaniljpulver (pulver, inte -socker. Pulvret jag åsyftar är pulvriserad vaniljstång, finns att köpa lite varstans i små små glasburkar)
2-3 krossade stjärnanisar (mortel är bra sak att ha i köket!)
0,5 dl gelésocker

Koka upp grädden med stjärnanis och vaniljpulver.
Låt koka lite smått någon minut, dra sedan av kastrullen från plattan och låt dra i 10-15 min.
Sila bort kryddorna från grädden och koka sedan upp igen tillsammans med gelésockret.
Låt koka lite lätt i cirka 30 sekunder, rör om ordentligt och häll upp i portionsformar - jag kör med mina kraftiga Iittala-vinglas.
Och sen är det bara att ha tålamod och ställa dem i kylen (eller på balkongen) att stelna.

Kan tänka mig att den här smaksättningen kan funka helt ok med hallon - hallon och lakrits är ju en rätt så trevlig kombination. Men jag ska ju se till att använda den där glöggen. Glögg-gelé har jag aldrig gjort förr, men har läst om andra som gjort det. Tänker inte tillsätta mer sötma till den där sockriga glöggen så gelésocker-metoden går bort, det blir att använda old school-gelatin till det. Men först ska pannacottan stelna lite....

[edit]

Ja, ni ska få en bild också.

Bildkälla: Privat foto

Ber lite om ursäkt för den taskiga bildkvaliteten - det här med ljussättning och sånt är inte min grej.

En annan kommentar - som ni ser har den ena pannacottan blivit "misslyckad". Skulle nog ha väntat med att hälla över glöggen över pannacottan tills glöggen svalnat efter att jag värmt upp den och smält ner gelatinet. För det är det jag misstänker har hänt - vätskan var för varm, pannacottan lossnade från glaset och glöggen rann ner under pannacottan istället för att bilda ett lager ovanpå som på den andra "lyckade" portionen. Man lär sig även av sämre erfarenheter.

Smakmässigt var det dock helt ok! Lär göra pannacotta på stjärnanis fler gånger, fast kanske utan glöggtäcket som kanske var lite over the top. Pannacottan blev också lite väl dallrig och inte så krämig som jag vill ha den, så jag lär minska på gelésockret nästa gång. Om jag gör exakt det här receptet igen - gelésocker må vara helt vegetariskt medan man eg inte vill tänka på vart gelatin kommer ifrån, men gelatin har jag lyckats mycket bättre med.

2 kommentarer:

  1. Hm, jag fick lite ekologisk pulvriserad laktritsrot av Egil i julklapp. Tror du att det kan bli en god pannacota av det?
    *söker inspiration till tacos-dessert*

    SvaraRadera
  2. Svar ja, det tror jag säkert!

    SvaraRadera