söndag 29 januari 2012

Mathavre

För en tid sedan fick vi något erbjudande från ICA att köpa gryner och sånt till rabatterat pris. Och då jag är på jakt efter saker att variera ris, pasta och potatis med, gärna med lägre GI-värden osv, så slog jag till på ett paket mathavre.

Idag kom det till användning. Vi gjorde en matig sallad.

Då jag ville ha något halvvarmt i alla fall (småfrusen idag) så hackade jag ihop mestadels grönsaker som tål att värmas lite - kål, morot, purjo, tomat, stjälkselleri - och rörde ner mathavren medan den var alldeles nykokt (i buljong). Och så kycklingbitar kryddade med spiskummin, mald chili, paprikapulver, vitlökspulver, pressad citron, salt och peppar till det. Serverade med en kall yoghurtsås kryddad med riven vitlök, salt, peppar, tabasco och chili-lime-krydda.

Betyg? Tja.... mathavren såg ut lite som hårda havregryn i okokt tillstånd. J kom ut i köket medan jag lagade mat och tittade skeptiskt på det hela. Men det var helt ok. Lätt att tillreda och tål nog att kryddas till lite också. Jag föredrar nog hel bulgur framför det här i en sån här anrättning, men det var absolut inte oangenämt. J:s farhågor om havregrynsgröt besannades inte. :)

J har redan planer på nästa experiment med mathavren. Han är sugen på att försöka göra vegobiffar med mathavre och annat i. Jag säger lycka till och hoppas han hittar ut i köket snart för detta. :)

1 kommentar:

  1. Min kollega hade också testat mathavre härom veckan och han var rätt nöjd. Han tyckte det mättade bättre än bulgur, men han tränar å andra sidan som en tok så han lagar gigantiska proportioner av allt. Huvudsaken är att det är gott säger jag.

    SvaraRadera