lördag 14 januari 2012

Scones

Idag fick jag scones till frukost - värsta lyxen. J satte igång att baka scones medan jag gnuggade nattsömnen ut ögonen, han har pratat om att prova att baka scones i min muffins-plåt ett tag nu och idag blev det så av.

Bildkälla: Privat foto

J har bakat på den här scones-degen i många år, och baserar alltifrån vanliga scones till pizzadeg och annat på den. Det var det första han gav sig på att laga i matväg till mig faktiskt (då som grund för pizzabotten) och jag var väldigt imponerad av att han hade receptet i huvudet och "frihandade"...

Måtten är lite sådär, J kör som sagt på känsla snarare än exakthet. Men något sånt här är det:

Sconesdeg á la J

Ingredienser:
8 dl mjöl (vetemjöl + grahamsmjöl, eller bara vetemjöl)
4 dl filmjölk eller mjölk
4 tsk bakpulver
1 tsk salt (eller lite mer?)
0,5 tsk socker
100 g smält smör eller matolja

Värm ugnen till 225 grader.
Blanda ingredienserna i en stor bunke (jag brukar först blanda de torra ingredienserna och därefter tillsätta vätskan, men så gör inte J och resultatet skiljer inte så mycket....).
Degen kan plattas ut till en eller två rundlar som man sedan delar i kvartar.
Idag delade dock J upp degen i tio mindre bitar som han rullade ihop till bollar och plattade ner lite i muffinspappersformar som jag ställt i min muffinsplåt.
Vi gräddade i ungefär 12 minuter - de hade nog kunnat gå lite lite längre för de blev lite degiga. Tack vare muffinsplpten fick vi dock väldigt fina, höga och lättdelade scones.

Om degen ska bli pizza plattar eller kavlar man ut den på bakplåtspapper på en plåt. Sedan breder man på tomatpuré och det man vill ha som fyllning (vi brukar köra tomatpuré, kryddor, tärnad fetaost och hackad lök, paprika, fryst majs, hackad saltgurka (!) och feferonisar, ett eller två ägg som knäcks råa över fyllningen, ev halverade minitomater, riven ost och annat smått och gott vi har hemma. Sedan in i ugnen i en kvart ungefär. Och ja, saltgurka och ägg är faktiskt gott på pizza - fast jag är petig med att ägget ska vara genomtillagat och brukar få snitta lite i osttäcket ovanpå dem för att vara säker på att de inte är kletiga. Jag är inte förtjust i kladdiga ägg. Alls!

1 kommentar: