lördag 7 januari 2012

Frukost

Jag har svårt för att äta tidigt på morgnarna. Min kära sambo kan vittna om det, han tycker det är både underhållande och irriterande att sitta mittemot mig vid matbordet på morgnarna och se mig stirra på maten och peta runt lite i den innan jag zoomar ut, liksom. Det kan ta mig fyrtio minuter att få i mig en skål yoghurt med müsli, ett glas vatten och en mugg kaffe.

Det är inte det att jag inte gillar frukost. Släpp lös mig på en hotellfrukost och se vad som händer. Jag äter glatt äggröra, bacon, prinskorv, yoghurt, bröd och annat. I mängder. Vi inledde nyårsfirandet i år (eller snarare förra året, höhöhö) med att kliva in på ett av stans hotell och äta hotellfrukost på morgonen (vi åt i en timme och stod oss sen hela dagen). Det handlar nog mest om att jag inte är riktigt vaken när jag normalt förväntas inta frukost. Jag är ingen morgonmänniska, egentligen. Och det här med att strunta i frukost eller skjuta upp den tills jag kommit till jobbet och jobbat en stund funkar inte heller i min värld. Alltså är lösningen just nu att låta det ta tid.

Vad äter jag då? Tja, som konstaterat ovan så äter jag yoghurt och müsli till vardags för närvarande (jag är en periodare, snart kanske det är dags för en havregrynsgröt-period igen). Jag undviker light-produkter av princip och vill ha en så låg sockerhalt som möjligt på yoghurten, så just nu är det Arlas vanliga milda yoghurt med vaniljsmak som gäller. Har en favoritmüsli också, med mycket nötter och torkad frukt (torkad frukt är ju rätt så söt, och egentligen hade jag nog kunnat avstå en hel del av frukten men nu är det inte jag som blandat till den här müslin. Och tidigt på dagarna får det väl vara acceptabelt att äta lite kolhydrater - då har man ju tid på sig att göra av med dem) - ICAs egen 50% frukt & nötter-blandning. Och ibland har jag i en halv skivad banan också. Till detta en mugg med kaffe och mjölk och så ett stort glas vatten bredvid. Och D-vitaminer och OMega3-tillskott. För tillfället även Silica-tillskott för att jag haft problem med naglarna på sistone och försöker få dem att växa ut utan att skiva sig.

På det där står jag mig i alla fall till 10 i vanliga fall. Om jag hinner ha rast på jobbet vid den tiden (det hinns inte alltid, stressigt jobb) så brukar jag komplettera med ett kokt ägg, kanske en liten macka på mitt hembakta bröd (recept kommer senare).

Helgfrukostarna varierar mer och är lite mer utsvävande - då brukar vi sova lite längre och då är det lättare att äta frukost. :) Istället för yoghurt och müsli kan jag mixa yoghurt med tinad fryst mango, hallon, banan, jordgubbar eller en kombo av några av dessa till en smoothie-aktig sak - kanongott. Det kan också bli ett par skivor rostat bröd om min sambo J har köpt hem rostbröd (han äter mycket mer mackor och bröd än jag så det är oftast han som sköter brödinköpen - när han fått nog av det hembakta tuggbrödet). Nån gång har jag gjort omelett, nån gång äggröra. När J fyllde år senast stekte jag pannkakor till frukost - jag är en rätt så lyxig sambo ibland! Fortfarande kaffe (jag klarar mig inte utan morgonkaffet, även om koffeinberoendet minskat på senare tid), men istället för vatten slår jag till på ett glas god jos, eller klyftar i alla fall upp en eller två apelsiner.

Ibland önskar jag att jag kunde vara lite mer kreativ gällande frukostar. Snubblade för en tid sedan över en matblogg som fokuserar just på frukostar, och blev en smula avundsjuk. Man kan undra hur hennes kyl ser ut.... :)

Vad äter ni till frukost?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar