söndag 8 januari 2012

Inspiration till lasagne (för exakt recept kan jag inte uppge)

Jag har just skapat en lasagne. Min första lasagne på väldigt länge, säkert ett par år om inte mer sen senast. Den ska bli matlådor, fick inspirationen till veckans matlåde-batch från kollegorna Madde och Emelie. Den doftar ljuvligt...

Det roliga är nu att jag inte kan återge recept för sånt här. Jag kan berätta ungefär vad jag haft i men inga exakta mått. Jag blir lite som en galen vetenskapsman i köket när jag sätter igång med sådana här frihandade projekt - pajer, grytor, såser, osv som jag skapar på känsla snarare än efter ett givet recept.

Jag utgick från kyckling, tre filéer som jag tärnade ganska smått och stekte upp med salt och peppar.

Sen gjorde jag en tomatsås, där J fick bidra med smak-idén. Vi körde italiensk-aktigt - klassiskt italienska smaker som basilika, vitlök, osv. Jag fintärnade en morot och fräste tillsammans med tre små lökar i en traktörpanna - de fick inte ta färg men skulle bli mjuka. Under tiden hackade jag upp en selleristjälk och en halv röd paprika samt skalade två vitlöksklyftor, som jag pressade i samtidigt som jag stoppade ner selleri- och paprikahacket i stekpannan. När alltihop stekt ihop sig lite - fortfarande utan att ta färg - hällde jag i en tetra finkrossade tomater med basilika samt lite vatten.

Och sedan började experimentandet. Lite grönsaksbuljong i pulverform åkte i. Lite örtsalt. lite finstrimlad färsk basilika. Salt, peppar. Lite strösocker. En liten skvätt balsamvinäger. Kunde nog petat i lite finhackad soltorkad tomat också, om jag kommit på det när det begav sig. Eller kanske några finhackade oliver, om J gillat oliver. Sen på med locket och småputtra på låg värme i en kvart-tjugo minuter eller mer. Sägs ju att italienska matmammor kokar tomatsås i timmar....

En lasagne ska väl innehålla nån ostsås också. Jag hade tänkt fuska och experimentera med keso, men keson jag hade hemma hade gått ut och det med råge (en av mina kökssynder, saker kan bli stående i kylen för länge!). Hade säkert funkat rätt ok - tror jag snappat upp att andra använt keso. Men nu blev det att koka ihop en liten bechamelsås och blanda i ost. Lite smör som får smälta i en kastrull, strö över lite mjöl och vispa ihop. Och sen i med mjölk, koka upp och småkoka under omrörning i minst 5 min (gammalt hemkunskapsknep - annars smakar det mjöl om såsen). Och sen hade jag i riven ost som fick smälta ihop med såsen, och smakade av med salt och peppar. Hade nog i en skvätt grädde också när jag tänker efter, bara för att runda till det lite (typisk Maian-köksterm, och det är förmodligen så jag rundat till mig själv lite också.... ;) ).

Sen tog jag en stor gratängform. Bredde ut ett par skedar ostsås i botten och sen började jag bygga lasagne. Först ett lager lasagneplattor (yep, jag vet, jag ska ju dra ner på pastan - men det här var fiberpasta i alla fall). Sen ett lager tomatsås, som jag strödde kycklingbitar över. Sen lasagneplattor igen, och så fortsatte det. Sista lagret ska dock vara lite tomatsås och ostsås. Och så riven ost högst upp.

In i 200 grader varm ugn med lasagnen, nedre delen av ugnen. Efter tjugofem minuter lade jag på ett ark folie för att inte lasagnen skulle bli för mörk. Sen fick den götta till sig i ytterligare tjugo minuter i ugnen.

Såhär såg den ut sen:

Bildkälla: Privat foto

Omnomnomnom....

Eller snarare - nu får den stå och stabilisera sig lite innan det är dags att dela upp den i matlådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar